Nauczanie zdalne

Zapraszamy serdecznie do korzystania z treści zdalnych z Logopedii, Katechezy i Języka angielskiego.

 

LOGOPEDIA:

Drodzy Rodzice nadal usprawniamy motorykę języka zgodnie z wcześniej zaproponowanymi ćwiczeniami.

Utrwalamy głoskę [r] w grupie spółgłoskowej dr.

Dzisiaj proponuję ćwiczenia głoski [r] w grupie tr.

Pamiętamy, że usta są rozchylone, czubek język w trakcie wymowy głoski [d] dotyka do wałka dziąsłowego za górnymi siekaczami.

Ćwiczymy słowa: tdawa, tdatwa, tdampki, tdasa, tdamwaj, tdąbka, tdoje, tdoska, tdon,  tdójka, tdudny, tdójkąt, tduskawka, tden, tdeść, tdema, tdybuna,

 

Proponuję logopedyczne kółko i krzyżyk z połączeniem [tr] w nagłosie. Kilka rozgrywek daje nam naprawdę intensywne ćwiczenie.

Zasady gry są tradycyjne: jednakże za każdym razem, gdy oznaczamy wybrane pole symbolem o lub x nazywamy jednocześnie znajdujący się na nim obrazek. Wygrywa ten, kto pierwszy będzie miał swoje 3 symbole w linii poziomej, pionowej lub po skosie.

Planszę do gry w logopedyczne kółko i krzyżyk można również przygotować dziecku w domu  i   wtedy dziecko rysuje obrazki a rodzic je podpisuje.  Grę rozgrywamy jak powyżej.

W trakcie gry podajemy dziecku słowa tak jak wyżej, tzn. truskawka, tratwa itd.

Drodzy Rodzice nadal utrwalamy słownictwo z głoską cz wg wcześniejszych zaleceń.

Powtarzamy frazy:

czarne oczy czerwona czapka, mleczna czekolada, uczynny chłopczyk, teczka Mareczka, początek czytanki, apetyczne pączki, buteleczka mleczka, czujna czapla, potłuczone naczynia, kaczka dziwaczka, wypieczona bułeczka, czepek pływaczki, czołowy biegacz, haczyk na klucze, wieczorny mecz, boczna poręcz, pudełeczko patyczków,

Gra „Wyścigi”

Proponowana gra to wyścigi , wygrywa ta osoba, która okrążając planszę „zdobędzie” najwięcej obrazków. Gra przeznaczona jest dla 2 do 4 uczestników. Do zabawy potrzebne są pionki, kostka oraz kolorowe liczmany, którymi będziemy oznaczać zdobyte przez uczestników obrazki. Wszyscy uczestnicy zabawy ustawiają swoje pionki na starcie, najmłodszy rzuca kostką, przesuwa się po planszy  o taką liczbę oczek, którą wskazuje kostka, następnie  rodzic czyta słowo i  zawodnik oznacza kolorowym liczmanem słowo, na którym się zatrzymał( odszukuje dany obrazek). Dla uatrakcyjnienia gry, można ułożyć zdanie z wylosowanym słowem. Wygrywa ten z graczy, który po okrążeniu planszy oznaczył najwięcej obrazków.Jeśli każdy z uczestników gry dostanie własną, wydrukowaną planszę może w trakcie zabawy kolorować obrazki.

KATECHEZA:

Czwartek 12.11 religia Misie Motylki T: Pan Jezus jest naszym Królem.

Kochane Dzieciaki, wiem że lubicie bajki. Każdy lubi, a szczególnie te
z dobrym zakończeniem, o królu, o królowej. Wiemy, że król lubi rządzić, mieszka w pałacu, ma służbę. Jednak dobry król nie jest skupiony tylko na sobie, bo rządzi mądrze i sprawiedliwie, to znaczy troszczy się by w kraju panował pokój, a  poddanym niczego nie brakowało. Chcę żebyście poznali innego króla, który pragnie szczęścia swoich poddanych, nie tylko na ziemi, ale też po śmierci w niebie. Ten król nie wahał się cierpieć i umrzeć z miłości do swoich poddanych. Przed swoją śmiercią powiedział „moje królestwo nie jest
z tego świata”. Ten król to Pan Jezus. Jest on królem sprawiedliwym, więc nie pozwoli wejść do nieba tym, którzy krzywdzili innych ludzi. Zaprasza do swego królestwa czyli do Nieba odważnych, którzy nie bali się nie wstydzili się wiary w Pana Jezusa, dostrzegali potrzebę innych albo umieli dzielić się z innymi. Zapraszam do wysłuchania piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=ZDtFxPeLe8I

Narysujcie piękną i dużą, godną króla koronę i pięknie ją możecie ozdobić 

Piątek 13.11  T: Z radością poznajemy Pana Jezusa.

Pan Bóg tak bardzo nas kocha, że dał nam nawet swojego syna Jezusa. Biblia mówi nam o tym takimi słowami: „Tak Bóg umiłował świat, że syna swego jedynego dał”. Kochane Dzieci, pewnie nie raz byłyście w kościele
i widziałyście na ścianach obrazy, figury Pana Jezusa. Może ktoś z Was ma taki obraz w domu. Często przedstawiają wydarzenia z życia Pana Jezusa, Jego narodziny, różne cuda, które czynił dla ludzi. Wszystko to były zadania, które powierzył mu Pan Bóg do wykonania tutaj na ziemi. Ile razy patrzycie na obraz z Panem Jezusem czy to w kościele czy w domu, zawsze powtarzajcie mu,
że jest dla was najważniejszy i że zawsze go kochacie. Może pomóc Wam
w tym piosenka i gesty, które wykonujemy w czasie jej śpiewania.

Sercem kocham                   (pokazujemy na serce)
Jezusa                                  (pokazujemy prawą ręką w górę)
Zawsze będę Go kochać     (krzyżujemy ręce na sercu)
On pierwszy                        (pokazujemy prawą rękę w górę)
ukochał mnie                       (pokazujemy prawą ręką na siebie

https://www.youtube.com/watch?v=vhiu1I5a_0E     Zachęcam do pokolorowania obrazka. 

 LOGOPEDIA:

Zapraszam do zabawy w rymy: Rymowane memory – Rymory.

Wycięte karty rozłóżcie przed sobą obrazkiem do dołu. Na przemian odkrywajcie po dwie karty w poszukiwaniu rymów. Prawidłowo odszukaną parę  gracz zabiera ze stołu. Jeżeli okryte dwie karty nie stanowią pary, należy z powrotem je odwrócić. Gra trwa do zebrania wszystkich par. Przed rozpoczęciem gry nazywamy wszystkie przedmioty przedstawione na kartach. Przed rozłożeniem karty tasujemy. Liczbę wykorzystywanych w grze kart dobieramy do możliwości graczy. Dobrej zabawy!

 Udostępniam  dzisiaj  po raz kolejny karty zawierające ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny.

Obrazki pochodzą ze strony logopestka.pl

Jak wykorzystać karty:

Propozycja I. Karty z ćwiczeniami buzi i języka „Misiowe memo”

  1. Wydrukuj i wytnij karty.
  2. Następnie dziecko losuje kartę i wykonuje wylosowaną minkę.
  3. Jeśli poprawnie wykona zadanie – zabiera kartę lub otrzymuje żeton (punkt).
  4. Jeśli gra kilkoro dzieci – wygrywa to, które zdobędzie więcej żetonów (lub obrazków).

Propozycja II. Gra logopedyczna MEMORY

  1. Karty drukujemy podwójnie na grubszym papierze lub podklejamy kolorową kartką na odwrocie, tak, aby od spodu nie było widać obrazka. Wycinamy karty.
  2. Gramy w „Memory” – zasady identyczne jak w klasycznym memory, z tym, że dziecko odsłania obrazek i wykonuje zaprezentowane na nim ćwiczenie. Jeśli poprawnie je wykona, odsłania kolejny obrazek.
  3. Wygrywa ten, kto zbierze więcej obrazków. Udanej zabawy! 

KATECHEZA:
Czwartek 19.11 religia Misie Motylki T: Pozdrawiamy Boga znakiem krzyża.

Oznaką grzeczności i dobrego wychowania jest gest lub słowa powitania. Mówimy dzień dobry, cześć, jak się masz, witaj, ale też mówimy Szczęść Boże. To wszystko mówimy, gdy spotykamy się z ludźmi, gdy natomiast spotykamy się z Panem Jezusem, wykonujemy gest krzyża, mówiąc  przy tym takie słowa, które dobrze znacie „W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego”. Jest to wykonanie znaku krzyża, a jednocześnie najkrótsza i najprostsza modlitwa.
Kiedy czynimy znak krzyża ?
- gdy przechodzimy koło kościoła lub wchodząc do środka
- przed modlitwą lub na jej koniec
-  spotykając przy drodze krzyż lub kapliczkę

Robimy ten znak z wielkim szacunkiem, bo należy on do Pana Jezusa. Po tym znaku rozpoznajemy się między ludźmi nawzajem, że należymy do Pana Jezusa.
Przypomina nam o tym krótka piosenka 
https://www.youtube.com/watch?v=Kk1sU6WETpE

Piątek 20.11 religia Misie Motylki   T: Parafia jest wspólnotą przyjaciół Jezusa.

W pobliżu waszego przedszkola jest Kościół. Nawet po drodze wracając z przedszkola można na chwilę wstąpić na spotkanie z Panem Jezusem. Kościół otaczają wasze domy, w których mieszkacie. Wszyscy razem tworzymy parafię czyli miejsce, gdzie przynależą ludzie kochający Pana Jezusa. Każdy z nas ma w parafii swoje zadania.
Księża – sprawują Mszę Św., dają ludziom Pana Jezusa i czytają Jego słowa
Ludzie – pomagają, dbają aby kościół był piękny, sprzątają wokół kościoła, ozdabiają kwiatami, troszczą się o porządek
Pan Jezus widzi to wszystko i cieszy się, że wszyscy chcą służyć Jemu i Kościołowi. Będzie nam o tym przypominała rymowanka:
„Pośród przyjaciół w naszej parafii
każdy chce służyć tak jak potrafi”

J. ANGIELSKI:

Misie, Motylki

W tym tygodniu powtarzamy nazwy poznanych przyborów szkolnych.

Zad 1. Posłuchaj piosenki „Tomorrow is my first day of school”. Obejrzyj jeszcze raz filmik na YouTubie o przyborach szkolnych. Linki poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=u9DG2xxELdI

https://www.youtube.com/watch?v=I83nbwruQS8

Zad 2. Powtórz słówka z listy poniżej, następnie na platformie wordwall pobaw się ruletką. Zakręć kołem i wypowiedz na głos wylosowane słówko.

Lista słówek z ruletki:

Pencil- ołówek Pen- pióro Book- książka Notebook- zeszyt

Rubber- gumka Sharpener- temperówka Glue- klej Scissors- nożyczki

Link do ćwiczenia:

https://wordwall.net/pl/resource/7132797/school-supplies

Słoneczka, Zajączki

Utrwalamy słownictwo związane z pogodą. Zad 1. Posłuchaj piosenki ”How’s the weather?”

https://www.youtube.com/watch?v=rD6FRDd9Hew

Zad 2.Pokoloruj obrazki, powiedz jaką pogodę oznaczają poszczególne symbole:

Żabki W tym tygodniu utrwalamy nazwy kształtów.

Zad 1. Proszę żeby dzieci obejrzały film i postarały się odgadnąć pojawiające się kształty:

https://www.youtube.com/watch?v=30L_m-FmU6k&feature=emb_logo

słówka:

circle- koło  diamond- romb  square- kwadrat heart- serce  triangle- trójkąt

rectangle- prostokąt oval- owal star- gwiazda

Zad 2 Pokolorój obrazek poniżej zgodnie z kluczem:

Koła= czerwony  Kwadraty= żółty  Trójkąty= zielony  Gwiazdki= niebieski

KATECHEZA:

Czwartek 26.11 religia Misie Motylki  T: Dobry Bóg opiekuje się nami – Anioł Stróż.

Drogie Dzieci, w drodze do przedszkola każdy z was mógł zobaczyć wiele dzieł Boga (słońce, zwierzęta, owady, rośliny). Od dobrego Boga otrzymaliśmy wiele darów. Każdy z nas otrzymał piękny i wyjątkowy dar życia. Większość tych darów możemy zobaczyć, dotknąć, poczuć zapach, rozpoznać kolor, usłyszeć. Od Boga otrzymaliśmy również dary, których zobaczyć nie można jak np. powietrze. Nie widzimy też wiatru a jednak jego siła może połamać gałęzie drzew, wzburzyć fale na morzu. Są też takie osoby, których obecności nie widzimy, ale mamy pewność, że są, bo Bóg nas o tym zapewnia – to aniołowie. Na pewno znacie postać anioła. Na obrazach w kościele przedstawione są ze skrzydłami. Skrzydła przypominają, że anioł chroni nas od złego, a także pokazuje na niebo byśmy byli dobrymi i kiedyś się tam dostali. Pierwszą modlitwą, którą poznaliście od swoich Rodziców czy Dziadków to właśnie modlitwa do anioła stróża. Powiedzcie swojemu aniołowi przed snem w modlitwie „Cieszę się mój aniele, że jesteś, nic się nie boję nawet gdy ciemno, bo Anioł Stróż jest zawsze ze mną”.
Poproście Rodziców o przeczytanie tego krótkiego wierszyka

„Przyjaciela mam i już
kto to taki – Anioł Stróż.
Każde dziecko o tym wie,
że mój anioł kocha mnie.
Nikt na ziemi nie jest sam,
Bóg anioły zesłał nam”.

Posyłam Wam kilka obrazów przedstawiających anioły, spróbujcie sami narysować swojego Anioła Stróża.

Piątek 27.11 religia Misie Motylki  T: Bóg daje życie ludziom.

Bóg stworzył świat, urządził go tak, aby przygotować miejsce dla człowieka. Człowiek jest najbardziej wyjątkowym stworzeniem na ziemi, bo tylko on umie zwracać się do Boga w modlitwie i dziękować Mu za wszystko. Pan Bóg dał nam nie tylko ciało, które widać, ale też coś od siebie – duszę, której nie widać. Możemy ją porównać do ciepła, którego nie widzimy, ale czujemy i możemy go również przekazać i właśnie tak Bóg przekazał nam duszę, cząstkę swojej miłości. Posłuchajcie o tym wierszyka:

Pan Bóg stworzył kiedyś pierwszego człowieka

Z wielką bezkresną miłością

i od tego czasu trwa przez długie wieki

dziwna historia ludzkości.

Pan Bóg daje życie wszystkim ludziom świata

biały i czarnym i żółtym

mieszkających w miastach, w zagubionych wioskach,

na równiku, pod biegunem.

Pan Bóg daje życie ciągle w każdej chwili,

hojnie płynie łaski strumień.

Daje wszystkim ciało, daje wszystkim duszę

i obdarza rozumem.

Jaki jest szczęśliwy każdy z nas,

że Bóg Stworzyciel życie nam dał.

Bóg nakazał troszczyć się o swoje ciało (myjemy się, ubieramy, dbamy o zdrowie). Mamy też troszczyć się o duszę – robimy to wtedy, gdy się modlimy, gdy jesteśmy dobrzy. Każdy z nas jest inny, wyjątkowy, najpiękniejszy w oczach Boga i niepowtarzalny. Narysujcie tym razem siebie, najlepiej z uśmiechniętą buzią.

Pozdrawiam Was serdecznie, wasza Pani katechetka Beata.

LOGOPEDIA:

Rodzice! Nadal prowadzimy wcześniejsze ćwiczenia. Usprawniamy język, powtarzamy materiał wyrazowy z głoską r  w grupach dr oraz tr.   Dzisiaj proponuję zabawę logopedyczne BINGO. Do przeprowadzenia zabawy potrzebujemy: dwie kolorowe kostki do gry, kredki, liczmany oraz tyle plansz do gry, ilu jest jej uczestników. Na początku kolorujemy obrazki z liczbami oczek w pionie na jeden kolor – zgodny z wybraną kostką, a obrazki z oczkami w poziomie na drugi kolor – zgodny z drugą kostką. Gracze kolejno rzucają obiema kostkami na raz i oznaczają żetonem obrazek, który jest na przecięciu linii. Wygrywa ten gracz, który jako pierwszy będzie miał oznaczone wszystkie obrazki w jednej linii [poziomo] lub rzędzie [pionowo] i zawoła: BINGO! Po rozegraniu partii gry z żetonami można kartę potraktować jako pracę domową i polecić dziecku pokolorowanie – i nazywanie – obrazków, które zostały wylosowane. ( pamiętamy, ze słowa powtarzamy w następujący sposób, np. tduskawka, ddoga, itd.) Na kolejnych zajęciach można policzyć w ilu ruchach udało się osiągnąć wygraną:)

Dobrej zabawy oraz owocnych ćwiczeń!

Drodzy Rodzice nadal utrwalamy wymowę głoski cz w słowach i frazach. Dzisiaj proponuję powtarzanie zdań.

Uczeń czyta czytankę. Mareczek liczy do czterech. Mama nalewa mleczko do kubeczka. Mama piecze apetyczne pączki. Czarek ma czarne oczy. Dziewczynka ma czarne warkocze. Czarodziej czeka na wieczór. Lubię mleczna czekoladę. Czerwona biedroneczka ma cztery czarne kropeczki. Kolczyki Janeczki maja czerwone oczka. Na obiad podano pieczeń, a na podwieczorek  pączki oblane czekoladą. Babcia i wnuczka pojechały na wycieczkę.

Zabawa „Na co czeka Kaczka-Kwaczka ?” ułóż i powtórz zdanie.

Zadaniem dziecka jest wypowiedzenie zdania a następnie narysowanie obrazka w paczce, przedstawiającego przedmiot, na który czeka Kaczka-Kwaczka. Karta pracy zawiera 6 zdań ze słowami z ćwiczoną głoską, np. Kaczka -Kwaczka czeka na paczke czekolady.

Owocnych ćwiczeń!

J. ANGIELSKI: Grupy: Misie, Motylki

Temat: My Face, My Body

„Link do piosenki one little finger” https://www.youtube.com/watch?v=eBVqcTEC3zQ

słówka:

Head- głowa Nose- nos Chin- broda Arm- ręka Leg- noga Foot- stopa

Tłumaczenie piosenki:

One little finger- jeden mały palec/x3 Tap tap tap

Point your finger up- pokaż paluszkiem w górę

Point your finger down- pokaż paluszkiem w dół

Put it on your head- połóż go na głowę

Słówko head zmienia się w kolejnych zwrotkach na wypisane powyżej części ciała. Można też pobawić się z dziećmi prosząc je o wskazywanie innych części ciała Można również puścić dzieciom piosenkę którą znają z zeszłego roku:

„Head shoulders knees and toes”  Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY

Grupy: Słoneczka i Zajączki  Temat: How’s the weather

Proponuję dalej ćwiczyć piosenkę „How’s the weather”

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=rD6FRDd9Hew&t=31s

Oraz obejrzeć odcinek Świnki Peppy po angielsku o deszczowym dniu:

Link do bajki: https://www.youtube.com/watch?v=RieCntTdGSQ

Słówka: Rain- deszcz  Cold- przeziębienie  Raincoat- płaszcz przeciwdeszczowy

Możecie pokolorować sobie świnkę Peppę

Grupa: Żabki  Temat: Planet of Shapes 2

Nadal ćwiczymy nazwy kształtów, przypominamy sobie nazwy kolorów: Red- czerwony

Blue- niebieski Green- zielony Yellow- żółty

Wykonujemy kartę pracy: Kolorujemy: Koła (Circle) na czerwono (red) Trójkąty (triangles) na żółto (yellow) Kwadraty (squares) na niebiesko (blue) Następnie liczymy figury i zaznaczamy odpowiednią cyferkę.

KATECHEZACzwartek 03.12 religia Motylki Misie

T: Dobroć Mikołaja – biskupa z Myry.

Ten święty, o którym dziś mowa to chyba najbardziej ulubiony z nieba i chyba najbardziej wyczekiwany – oprócz małego Pana Jezusa. Każdego dnia mamy dziękować Panu Bogu za wszystkie dary, które otrzymujemy dzięki dobroci wszystkich ludzi. Jednym z takich ludzi jest św. Mikołaj.

W grudniu w bardzo wielu miejscach podczas różnych spotkań świątecznych możemy spotkać starszego Pana w czerwonym stroju z laską w dłoni. Wszyscy wiedzą, że jak tylko się pojawi, to będą dostawali prezenty. Jednak święty Mikołaj, od którego pochodzi zwyczaj obdarowywania się różni się od tego, którego często spotykamy, a który jest jego pomocnikiem tutaj na ziemi. Święty Mikołaj był biskupem, więc jego prawdziwy strój to czapka z krzyżem a w ręce laska zwana pastorałem. Ale najlepiej opowie wam jego historię film

https://www.youtube.com/watch?v=Wlwymk_RGwA

Najważniejsze w tej historii jest to, że Mikołaj chciał aby całą wdzięczność ludzie okazali Panu Bogu, od którego Mikołaj otrzymał bogactwo oraz dobre serce aby pomagać innym.

Życzę radości z prezentów od św. Mikołaja, o którym pamiętamy 6 grudnia.

 

T: Pomagam jak Święty Mikołaj. Piątek 4.12

Kochane Dzieci, to że macie co jeść, jest wam ciepło, macie szafy pełne ubrań a regały zabawek, to zawdzięczacie swoim rodzicom.

Ale nie wszyscy tak mają. Tak się zdarza dzisiaj, a jeszcze częściej bywało tak przed laty, kiedy żył święty Mikołaj o czym już widziałyście na filmie.

Święty Mikołaj pomagał w tajemnicy. Nie chciał by tym, którym pomagał było przykro, że inni wiedzą o ich biedzie. Pomagał w tajemnicy, nie czekał na pochwałę. Święty Mikołaj podpowiada nam jak być dobrym, bez oczekiwania na wdzięczność od ludzi. Ważne, że widzi to Bóg. Dobroć Mikołaja tak się spodobała ludziom, że zaczęli go naśladować, obdarowując się prezentami. Ale pamiętajcie, że dobroć możemy sobie okazywać nie tylko za pomocą prezentów, ale też przez dobre słowo, uśmiech, niesienie pomocy. Posłuchajcie o tym piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=a540rmsam0g

 

Wzorem dla św. Mikołaja był Pan Jezus, który czynił dobro. Poproście Rodziców o przeczytanie tego wierszyka:

Każde dziecko może tak żyć jak św. Mikołaj,

jeśli Pana Boga kocha ile zdoła.

Gdy tym co posiada podzielić się umie,

gdy chętnie pożycza i innych rozumie.

 

Zastanówcie się drogie Dzieci, czym wy się możecie podzielić z innymi – zawsze warto pamiętać o tych, którzy mają mniej od nas.